יום חמישי, 22 בדצמבר 2016

שיטת מונטסורי בהוראה






בדיקה
שיטתה של מריה מונטסורי מושפעת מהפסיכולוגיה האקספרימנטית. כלומר, מעקב
   והסתכלות מדויקים בנושא המחקר. מעקב בצורה זו מחייב את חופש הילד ועצמאותו.
     לשם כך יש להבנות סביבו סביבה חינוכית מאורגנת בדייקנות ובמחשבה מדעית שתהה 
מותאמת ותאפשר לילד מימוש הפוטנציאל והיצירתיות הטבועות בו.
מריה מונטסורי יצרה סביבה מתוכננת לילדים מתוך תפיסה של חלל כמחנך.
"על הסביבה לגלות את הילד, לא לעצב אותו".
הסביבה כוללת משחקים ועזרים התומכים בלמידה עצמאית וספונטאנית. כל ילד מתקדם
בהתאם לצרכיו ולכישוריו באופן לא תחרותי. כך ניתנת לילד בחירה חופשית בין הפעילויות
השונות והעזרים מתוכננים בהתאם להתפתחותו, שלב אחר שלב.
חשיבותה של הסביבה החינוכית לימודית ועיצובה המדוייק בהתאם לצרכיו המשתנים
של הילד, משחררת אותו מנחיתותו הטבעית בעולם המבוגרים ומעניקה לו עצמאות 
מרבית, תחושת חופש ופעלתנות במקביל. גניה של מריה  מונטסורי בתחילת 
המאה שעברה היו הראשונים שהתאימו את הריהוט והציוד לממדיו של הילד. 
החלונות נמוכים, ידיות הדלתות בהישג ידו של הילד וכך מאורגנות פינת הרחצה 
ושטיפת הכלים. האפרטוס הדידקטי פרוש לקראתו על כונניות נמוכות. 
רובם המכריע של הכלים עשויים חרסינה עדינה וטיפול הילדים בם זהיר 
ובעקיפין גורם למשמעת פנימית. הגן מאופיין באווירה חמה וביתית ,וילונות,תמונות פרחים, 
וצבעים בהירים.
השיטה מציעה שילוב ייחודי של תכנון לימודי וחופש בחירה. כל אלו בתוך מסגרת נתונה, 
בה התכנון הקוריקולרי מיועד להקניית מיומנויות של לומד עצמאי לתמיד – long life learner.
חינוך מונטסורי מוגדר כחינוך לחיים - למידה הנמשכת שנים רבות לאחר סיום הלימודים הרשמיים.
מונטסורי האמינה שמטרת הלמידה בגיל הרך אינה העברת מידע גרידא, אלא פיתוח כישורי חשיבה 
ולמידה, חיים וכישורים חברתיים ורגשיים.
מונטסורי מתמקד בלמידה משמעותית מותאמת - התפתחות הנשענת על עזרים דידקטיים,
ותיווך הצוות החינוכי. הצוות החינוכי מקדיש זמן רב להתבוננות ולתיעוד.לכל ילד מוקדש תיק ובו 
דפי מעקב המציינים את התקדמותו והישגיו הלימודיים והחברתיים.
אחד האמצעים הנהוגים כיום בכיתות לימוד מתקדמות  ככיתות מונטסורי על מנת לעודד יצירתיות, 
הינה emergent curriculum –תכנית לימודים בצמיחה .
הדגש בגישה זו אינה רק תכנית הלימודים כשלעצמה , כי אם תהליך יצירת הקשר בין הילד לבין 
התכנים השונים אליהם הוא נחשף.
זהו שינוי בתפיסה הקיימת.-התוכן אינו המטרה העיקרית אלא אמצעי לחשיפת 
תהליכי למידה אותם יחווה הילד.




מידע נוסף על שיטת מונטסורי בקישור הבא:

hhttps://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%99%D7%98%D7%AA_%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%98%D7%A1%D7%95%D7%A8%D7%99   

        
  תרגיל מונטסורי בנושא גאוגרפיה:



           












       























א. מטרת הבלוג:
 "אפשר גם אחרת". חשיפה של שיטה שניתן לשלבה בכל גן או כיתה, מותאמת לילדים ונותנת מענה לסקרנות ולחקרנות הטבעית שלהם. התפיסה החינוכית משתנה ומציבה את טובת הילד במרכז. מדגישה את המענה לצרכיו הרגשיים והחברתיים לצד צרכיו הלימודיים. תפיסתה זו מושפעת מן הפסוק בספר משלי "חנוך לנער על פי דרכו" (משלי כ"ב ו'), תוך אמונה בכוחותיו של הילד ובכוחו של הצוות החינוכי ללמידה מותאמת, רגישה, חווייתית ויצירתית.
 שיטת מונטסורי היא יחידה במינה. היא מבוססת על שיווי משקל נבון בין חופש לבין מסגרת אשר תוכננה במיוחד עבור הילדים.  היא מספקת סביבה נעימה הכוללת אביזרים וחומרים שתוכננו בקפידה ואשר עונים על צרכיו הטבעיים של הילד. 
ב. היתרונות בבלוג: שיטת מונטסורי היא שיטה ישימה ומחוללת שינוי.
                           השיטה נגישה לכל מי שעוסק בחינוך, מורים מחנכים והורים.
ג.חסרונות אפשריים: לכל שיטה יש סדר ורציונל.  כשמתחילים דבר חדש, צריך להבין ולדעת אותו היטב על                                במטרה להעביר הלאה.
                              




4 תגובות:

  1. כל הכבוד מעניין מאוד

    השבמחק
  2. אסנת, השיטה ממש מרתקת ומועברת בבלוג בצורה מעניינת ומעשירה.
    יישר כוח.

    השבמחק